HawkLady Drone Solutions for Storytellers | Vragen over dronevideo en dronefotografie
Waarom moet een dronepiloot geceetificeerd zijn? Waar mag je vliegen met een drone? Welke camera wordt gebruikt? Vind hier antwoord op alle vragen.
55
page-template-default,page,page-id-55,et_bloom,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,footer_responsive_adv,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Veel Gestelde Vragen

DRONES / ONBEMANDE LUCHTVAARTUIGEN

Q: Met wat voor type drone vlieg je?

De Yuneec Typhoon Q500 4K, quadcopter (4 rotors).

 

Q: Hoe lang kun je in de lucht blijven?

Met de Typhoon Q500 – rond de 15 tot 20 min per accu.

 

Q: Hoe ver/hoog kun je vliegen tijdens een class 1 mission?

De vraag zou moeten zijn: hoe ver & hoog mag je vliegen? De basisregel voor alle drones is hetzelfde. De drone moet te allen tijde met het oog (van de piloot) zichtbaar zijn (binnen Visual Line of Sight – VLOS), met maximaal:

 

400 feet / 120m hoog

 

500m ver (horizontale afstand)

 

Q: In welke weersomstandigheden kun je vliegen?

We kunnen vliegen bij temperaturen tussen de -5 C tot 80 C

 

De Yuneec Typhoon vliegt alleen bij droog weer

 

Q: Waarom moet een piloot (drone-operator) gecertificeerd zijn?

Om dezelfde reden dat je een rijbewijs moet hebben voordat je op de autoweg mag rijden: je moet wettelijk praktijkervaring hebben en de theorie van de regels kunnen toepassen voordat je aan het luchtverkeer mag deelnemen.

 

Een drone / onbemand luchtvaartuig wordt beschouwd als een voertuig en niet als een stuk speelgoed.

 

De regels in het luchtruim zijn hetzelfde voor iedereen (net als de regels op de autoweg hetzelfde zijn voor iedereen die er gebruik van wil maken). Dus, weten hoe je een drone / onbemand luchtvaartuig moet besturen, dekt zeker niet de hele lading.

 

Q: Wat doet een “payload operator”?

De payload operator is de persoon die de camera bedient die onder de drone hangt. De camerabestuurder heeft zijn/haar eigen besturingssysteem waarmee o.a. de camerarichting wordt bepaald.

 

Niet elke drone heeft een apart besturingssysteem voor de payload operator.

 

Het voordeel van het hebben van een apart besturingssysteem en operator voor de camera, is dat de piloot 100% zijn/haar aandacht kan houden op het vliegen, wat belangrijk is omdat de dronepiloot (pilot in command) zijn/haar ogen te allen tijde op de drone kan houden (Visual Line of Sight), wat overigens dus ook verplicht is.

 

Nog een voordeel is dat de camerabestuurder (payload operator) zich 100% kan richten op het vastleggen van de perspectieven en beelden die jij wilt!

 

Een camerabestuurder wordt opgeleid, maar hoeft niet gecertificeerd te zijn zoals een piloot. De benodigde training wordt vastgesteld door het bedrijf waar hij/zij voor werkt. De richtlijnen hiervoor worden bepaald door wat er besloten is in het Operations Manual van het bedrijf.

 

Q: Wat doet een waarnemer?

Een waarnemer, ook bekend als een veiligheidsmanager, is de persoon die opgeleid is volgens het Operations Manual van het bedrijf dat vluchten uitvoert met als doel de veiligheid te waarborgen zowel op de grond als in de lucht.

 

Op de grond betekent dit: in de buurt van het stijg- en landingsgebied van de drone in de buurt van de Pilot in Command (drone pilot).

 

In de lucht betekent: het luchtruim waarin de drone zich bevindt.

 

De waarnemer zorgt ervoor dat zowel toeschouwers als klanten op veilige afstand van de piloot blijven. Als er een verandering optreedt, zorgt hij/zij ervoor dat de Pilot in Command wordt gewaarschuwd.

 

De waarnemer waarschuwt de Pilot in Command (dronepiloot) wanneer vliegtuigen of helikopters zich op hetzelfde traject als de drone bevinden.

 

De waarnemer is een wettelijk verplicht onderdeel van het vliegteam voor commerciële opdrachten binnen het ROC (RPAS Operator Certificate) waarbij hoger gevlogen wordt dan 50 meter en meer dan 100 meter in afstand. Bij dergelijke projecten zullen dus altijd ten minste twee mensen aanwezig zijn (de dronepiloot en waarnemer).

 

Q: Hoe snel kunnen we een dronepiloot inschakelen?

Wanneer we de locatie weten, kunnen we de vliegmogelijkheden vrij snel vaststellen.

 

Daarna volgen de stappen die volgens de regels gevolgd moeten worden om een missie (vlucht) te beginnen.

 

Voor een vlucht waarvoor ontheffingen nodig zijn, wordt de benodigde aanvraag ingediend.

 

Goedkeuringstijd van de luchtvaartinstanties: reken op een wachttijd van circa twee weken. Goedkeuring is niet gegarandeerd.

 

Q: Waar kun je vliegen?

In Nederland zijn veel gebieden waar je niet mag vliegen, ongeveer 50%. Het goede nieuws: er is dus nog 50% over!

 

Waar mag niet niet vliegen?: boven mensen/mensenmenigten, woonwijken, wegen waar de snelheid 80km/uur of hoger is, havens, vogelbroedplaatsen, vliegvelden/laagvliegzones, industriegebied, snelwegen.

 

Met met een ontheffing zou het mogelijk kunnen zijn over/in deze gebieden te vliegen.

 

Meer details in het “wat is NIET toegestaan”-gedeelte.

 

Q: Vlieg je ook binnen?

Binnen vliegen is toegestaan en is ook iets wat we doen, uiteraard afhankelijk van de ruimte.

 

Q: Wat voor type camera gebruik je?

Yuneec Typhoon Q500 4K – CGO3 4K 3-axis gimbal camera met Ultra high-definition (UHD) resolution, vier keer hoger dan HD, de camera neemt hoge kwaliteit beelden met de mogelijkheid slow motion te filmen 1080p 120fps, 12 megapixel foto’s.

 

Q: Wat voor andere benamingen bestaan er nog meer voor drones?

  • Unmanned Aerial Vehicle (UAV)
  • Remotely Piloted Aircraft (RPA)
  • Remotely Piloted Aircraft System (RPAS)
  • Unmanned Aircraft System (UAS)
  • Multi rotor
  • Quadcopter, Hexacopter, Octocopter
  • Microdrones
  • Onbemand luchtvaartuig
SOORT WERK

Q: Waarvoor gebruik je de drone?

Wij vliegen voor het maken van promotiefilms, reportages en documentaires

 

Voorbeelden voor gebruik in promotiefilms (in combinatie met beelden vanaf de grond):

Als je gelooft in wat je te delen hebt met de wereld, dan kunnen wij je helpen onderscheidend te zijn, gezien en herinnerd te worden!

 

Bv. voor: boerenbedrijven, golfterreinen, pretparken, vakantieparken, kampeerterreinen, industrieel erfgoedterreinen, historische architectuur (bv kastelen), bijzondere architectonische gebouwen, natuurgebieden, reisprogramma’s, vakmanschap uitgelicht, etc. etc.

 

Promotiefilms zijn kort, krachtig en trekken de aandacht. Beelden vanuit de lucht samen met beelden vanaf de grond helpen samen de wauw-factor te vormen.

 

Voorbeelden van luchtfotografie:

Wij willen je helpen met het tonen van je mooie producten of diensten. En soms, wanneer je kunt vliegen als een vogel, krijg je dingen te zien die je anders nooit zou zien (of kunnen tonen!)

 

Luchtfotografie kun je op veel plekken doen, zolang je maar 50 meter weg bent van voertuigen, spoorwegen, bruggen, schepen en industriegebieden (zonder ontheffing). Met ontheffing zouden ook deze plekken van boven / dichterbij gefotografeerd kunnen worden. Over mensenmenigten en gebieden met (woon)verkeer wordt NIET gevlogen natuurlijk.

 

Waar kun je dan wel vliegen, vraag je je af? Gelukkig op nog heel veel plekken! En, zoals al aangegeven, met ontheffingen kunnen uitzonderingen worden gekregen.

REGELS

Q: Mag je betaalde opdrachten doen?

Ja, ALLEEN als je de ROC (RPAS Operator Certificate) of RPAS Light status hebt, mag je commerciële opdrachten doen.

 

iOPENER heeft de volgende licenties en certificering:

 

Licenties

BNUC-S™ qualified pilot class 1 (Basic National UAS Certificate – Small Unmanned Systems) – NL

 

Certificaten

  • Remote Pilot Licence RPA-L – CAA -NL ILenT
  • Proof of Registration / Bewijs van inschrijving (BvI) – CAA -NL ILenT
  • RPAS Operator Certificate Light (ROC Light) – CAA -NL ILenT
  • Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS) liability insurance – worldwide coverage
  • Medical certificate: LAPL (EASA)

 

Q: Waar mag je vliegen?

Tenminste 50 meter (ROC Light) en 150 meter (ROC) (horizontale afstand) van voertuigen, spoorwegen, bruggen, schepen, en industriegebieden. Over mensenmenigten en gebieden met (woon)verkeer wordt NIET gevlogen natuurlijk.

 

Drones vliegen:

Te allen tijde binnen gezichtsveld (visual line of sight – VLOS) van de piloot en de waarnemer.

 

Binnen niet-gecontroleerd luchtruim (Luchtruim G (gecontroleerd luchtruim) wordt gebruikt door bemande luchtvaartuingen en mag alleen betreden worden met een speciale ontheffing)

 

Niet hoger dan 400 feet / 120 meter boven grondniveau (above ground level – AGL)

 

Niet verder dan 500 meter van de piloot en de waarnemer, zolang de drone nog zichtbaar is.

 

Tenminste 50 meter (ROC Light) en 150 meter (ROC) (horizontale afstand) van groepen mensen en (woon)verkeer.

 

Met visual flight rules (VFR). Dit betekent dat je alleen overdag mag vliegen vanaf 30 minuten voor zonsopgang tot 30 minuten na zonsondergang.

 

Q: Hoe hoog mag je vliegen tijdens een class 1 vlucht?

Niet hoger dan 400 feet / 120 meter boven de grond (above ground level – AGL)

 

Q: Hoe ver mag je vliegen tijdens een class 1 vlucht?

Niet verder dan 500 meter van de piloot en de waarnemer, zolang het nog binnen gezichtsveld is (visual line of sight – VLOS)

 

Q: Ik heb een klein project. Kun je komen vliegen?

Als we de locatie weten, kunnen we de vliegmogelijkheden vrij snel vaststellen.

 

Dan volgen we de stappen die volgens de regels gevolgd moeten worden om een missie (vlucht) te beginnen.

 

Voor een vlucht waarbij ontheffingen nodig zijn, wordt aanvraag daarvoor ingediend.

 

Goedkeuring is nodig van de luchtvaartinstanties. Reken op circa twee weken wachttijd. Goedkeuring is niet gegarandeerd.

WAT MAG NIET

Q: Wanneer mag je niet vliegen?

We mogen niet ’s nachts vliegen. Dit houdt in vanaf 30 minuten na zonsondergang tot 30 minuten voor zonsopgang.

 

Q: Waar mag je NIET vliegen:

In gecontroleerd luchtruim (CTR).

 

In “verboden” luchtruim (prohibited airspace EHP).

 

In “gereserveerd” luchtruim (TSA and  reserved airspace EHR).

 

In “gevaarlijk” luchtruim (dangerous airspace EHD) – only with additional permission.

 

Binnen 3NM (nautical mile) van militaire laagvlieggebieden / routes.

 

In Natura-200 gebieden en bepaalde natuurreservaten(Ecologische Hoofdstructuur – EHS – gebieden).

 

Hoger dan 400 feet / 120 meter boven de grond (above ground level – AGL).

 

Verder dan 500 meter van de piloot & waarnemer, zolang het nog binnen gezichtsveld is.

 

Binnen 50 meter (ROC Light) en 150 meter (ROC) (horizontale afstand) van groepen mensen en (woon)verkeer.

 

Binnen 50 meter (ROC Light) en 150 meter (ROC) (horizontale afstand) van snelwegen.

 

Q: Vliegen over mensen / menigten?

Niet binnen 50 meter (ROC Light) en 150 meter (ROC) (horizontale afstand) van groepen mensen.

 

Q: Vliegen over woonwijken?

Niet binnen 50 meter (ROC Light) en 150 meter (ROC) (horizontale afstand) van woongebieden

 

Q: Vliegen over snelwegen?

Niet binnen 50 meter (ROC Light) en 150 meter (ROC) (horizontale afstand)

 

Q: Vliegen over een vliegveld of laagvlieggebieden?

Nee!

 

Q: Vliegen over broedplaatsen?

Niet tijdens het broedseizoen.

 

Q: Vliegen over havens?

Nee! Blijf tenminste op 50 meter afstand.

 

Q: Vliegen over industriegebieden?

Nee! Blijf tenminste op 50 meter afstand.

HIER ZIJN 7 REDENEN WAAROM DRONEBEELDEN JE BEDRIJF BETER IN KAART KUNNEN BRENGEN

1. Een blik van boven biedt ruimtelijk inzicht en laat unieke perspectieven zien.

 

2. Het is een geweldige manier om je bedrijf te onderscheiden van de concurrenten.

 

3. Het is meer betaalbaar dan ooit en vele malen goedkoper dan een vliegtuig of helikopter in huren. Hoe fijn is dat?!

 

4. Gebruik van drone luchtfotografie en videografie creëert de mogelijkheid flexibel en (relatief) dichtbij jou dienst of product dynamisch uit te lichten.

 

5. De tijd om een vliegproject te coördineren is relatief kort.

 

6. Uhhhhm, en ja, je zult met deze beelden opvallen!

 

7. Je gaat meer aandacht trekken, en zeker mogelijk hierdoor meer klanten of bezoekers krijgen.

vragen over drone vliegen

Staat je antwoord er niet bij?
Stel je vraag.