HawkLady Drone Solutions for Storytellers | 10 dingen die je moet doen als je bedrijfsmatig een drone wilt vliegen in Nederland
865
post-template-default,single,single-post,postid-865,single-format-standard,et_bloom,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,footer_responsive_adv,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

10 dingen die je moet doen als je bedrijfsmatig een drone wilt vliegen in Nederland

Hawk Lady Drone Piloot

10 dingen die je moet doen als je bedrijfsmatig een drone wilt vliegen in Nederland

Ik heb ondertussen in de gaten dat er veel meer bij komt kijken dan ik had gedacht. Dat zal deels komen omdat dit navigeren is in een hele nieuwe wereld (voor mij), en ik dus alles voor de eerste keer zie. Maar ook omdat veel dingen gewoon nog vaag zijn, vind ik.

Desalniettemin, er wordt aan de weg getimmerd door de instanties. Nu helemaal, nu de mini-drone regelgeving effectief is.

Hier dus 10 stappen, in volgorde, die je moet nemen als je bedrijfsmatig een drone wilt vliegen in Nederland, klasse 1 – ROC (niet mini-drone-ROC Light).

 

    1. Succesvolle vliegmedische keuring LAPL
      Wil je je RPA-L (Remotely Piloted Aircraft – License) ontvangen (en dat wil je uiteraard), dan is een vliegmedische keuring aan de orde. Daarin zijn variaties, maar voor de drone is het LAPL.
    2. In Nederland zijn er niet veel doctoren die deze keuring mogen geven en de prijzen variëren ook veel. Zaak om dus even rond te bellen om te zien wat jou het beste past.

      Waarom staat deze bovenaan? Omdat je zeker wil weten dat je deze succesvol behaald. Zo niet, dan is de opleiding voor niets geweest! Met een aanvullende zorgverzekering kunnen de kosten hiervoor gedekt worden.

    3. Theorie opleiding voor RPA-L
      Er zijn momenteel 2 erkende bedrijven in Nederland die theorie- en praktijklessen en examens mogen geven. Zij hebben het labeltje “Registered Training Facility, RTF” en zijn erkend door het ILenT (Inspectie Leefomgeving en Transport), de instantie waarbij je al je registraties en aanvragen doet.
    4.  
      Deze twee bedrijven zijn het NLR (Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum) en EuroUSC. EuroUSC is ook verbonden met andere scholen, zoals Syntra Limburg, voor degenen die meer tijd in het klaslokaal willen nemen.

    5. Praktijkopleiding gebruik drone
      Het praktijk gedeelte bestaat globaal uit het vliegen met- en zonder gps, samenwerken met je waarnemer, risico analyse doen en weer- en wolkenpatronen herkennen (in ieder geval in mijn opleiding bij Syntra Limburg).
    6.  
      Hier geldt hetzelfde als voor het theorie gedeelte: de praktijkopleiding is alleen geldig als het gedaan wordt bij een RTF instantie.

    7. Aanschaf eigen RPAS
      Het hebben/aanschaffen van een drone (als je dat al niet gedaan hebt) is natuurlijk gewenst. Alle drones die bedrijfsmatig worden gebruikt, moeten ingeschreven worden bij het Luchtvaart Register via ILenT. Je krijgt dan een kenteken toegekend, net zoiets als bij een auto.
    8.  
      Mocht je kiezen puur piloot te zijn en dus niet met je eigen drone te vliegen, dan is registratie niet van toepassing. Vlieguren maken met een drone en simulator natuurlijk wel!

    9. Inschrijving luchtvaart register
      Alle luchtvaartuigen die bedrijfsmatig worden ingezet worden geregistreerd in het luchtvaart register. Je krijgt dan een kenteken voor je drone. Als je dat eenmaal hebt, kun je de volgende stappen nemen:
    10.  

    11. RPAS verzekering (WA en CASCO)
      Zonder verzekering wordt er natuurlijk niet gevlogen. Je hebt misschien al ontdekt dat het niet zo makkelijk is een verzekeringsmaatschappij te vinden die de drones (die bedrijfsmatig worden gebruikt) kunnen verzekeren.
    12.  
      Je bent als bedrijf in ieder geval verplicht een WA verzekering voor de drone af te sluiten. Casco is optioneel. Er zijn er een paar, in Nederland. Bij ‘handige links’ heb ik de verzekeringsmaatschappij waarbij ik zelf zit, bijgesloten.

    13. Technische keuring RPAS
      Net als een auto, hoort een luchtvaartuig een technische keuring te ondergaan alvorens het gaat deelnemen in het verkeer. Nu is het zo dat drones niet standaard al een Luchtwaardigheidscertificaat hebben, dus die moet je dan laten doen…Redelijk prijzig ook, maar wil jij je drone(s) bedrijfsmatig gaan inzetten, dan is dit toch echt vereist. De technische keuring bevat de volgende elementen:

      • Documentatie
      • Grondinspectie
      • Vluchtinspectie

       
      Beide RTF instanties bieden hulp aan in het technische keuringsproces. Hierbij is nauwe communicatie met de fabrikant een belangrijk onderdeel.
       

    14. Aanschaf Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL)
      Nu de drone de technische inspectie heeft ondergaan en de inspectie succesvol is verlopen, kun je deze documentatie gebruiken bij de aanschaf van het Bewijs Luchtwaardigheid bij ILenT.
    15.  

    16. Goedgekeurd Operationeel Handboek
      Het plaatje is bijna compleet! Als bedrijf, zegt het ILenT, moet je ook kunnen laten zien hoe je te werk gaat. Hiervoor wordt een Operationeel Handboek samengesteld dat zij zullen goedkeuren. Je opleidingsinstituut helpt je hierbij.
    17.  
      Geen kleine opgave en iedereen die onderdeel is van je drone-bedrijf zal goed ingelicht en getrained moeten worden in de processen die bij hun taak passen. Hierop kun je getest worden, zo maar uit het niets. Natuurlijk allemaal in het kader van “veiligheid moet gewaarborgd worden”.

    18. Aanschaf RPAS Operator Certificate (ROC)
      Laatste stap. Met alle voorgaande stappen afgerond, kun je nu je aanvraag doen voor het RPAS Operator Certificate (ROC). Als je deze eenmaal hebt, mag je bedrijfsmatig dronewerk verrichten 😀
    19.  
      Reken op 6 maanden tot een jaar om alles klaar te hebben, van opleiding tot goedgekeurde documentatie. Kosten plaatje: rond de €12,000.

      Even op een rijtje.

      Als het goed is, heb je nu je:

      1. Vliegmedische keuring
      2. Theorie opleiding
      3. Praktijk opleiding
      4. RPA-L vliegbrevet (na aanleiding van voltooide theorie en praktijk opleiding)
      5. Drone
      6. Luchtvaart register inschrijving
      7. Verzekering
      8. Technische keuring
      9. Bewijs van Luchtwaardigheid drone
      10. Operationeel Handboek
      11. RPAS Operator Certificate

       

      Handige links

       

      Hawk Lady

      Luchtbeelden voor promoties, reclame, documentaires:

      Denk aan natuurbeheer, industrieel erfgoed, kastelen, outdoor recreatie gebieden, reisbestemmingen, groenten- en vruchtenteelt gebieden. Alles wat weg van dichte bebouwing is, eigenlijk, kan in combinatie met grondbeelden schitterend uitgelicht worden.  

      Koploper

      Hawk Lady piloot Hedwig Schipperheijn, is Nederlands eerste gecertificeerde vrouwelijke dronepiloot die als filmmaker oplossingen biedt aan bedrijven die op spraakmakende manier hun verhaal willen delen.


      Meer weten? Lees dan: 3 top redenen waarom een vliegbrevet wordt vereist

      YES, INSPIRE ME! Meld je dan aan. Elke twee weken info over drone vliegen en filmmaken!

      Vragen? Stel ze in het commentaarveld hieronder!


Geen reactie's

Geef een reactie

Drone piloot boeken

YES, INSPIRE ME!

every two weeks about drone flying and filmmaking

You have Successfully Subscribed!